Mic ghid de comportament alimentar

   Chiar dacă nu există  ghiduri cu privire la o alimentație specifică destinată pacienților cu artroză medicii vă recomandă un regim alimentar cât mai sănătos și variat. Acesta trebuie  să vă mențină greutatea  optimă și să controloze inflamația sistemică. Iată o sugestie  a acestor alimente: 
 Fructe și legume: 
 Reprezintă importante surse de antioxidanți  care reduc  biomarkerii implicați în inflamație (cum ar fi proteină C reactivă, interleukina 6).
 Cantitățile variază în funcție de vârstă, sex și nivelul de activitate fizică. Adulții având nevoie între  1 A½  cană de fructe/zi  și 2-3 de legume/zi. Alegeți legumele și fructele după culori pentru a vă bucură de beneficiile lor:
 Verde închis: spanac, broccoli, verdețuri
 Roșu: căpșuni, cireșe, roșii, sfeclă
 Galben: banane, fresh-uri
 Portocaliu: cartofi dulci, portocale, morcovi, fresh-uri. 
 Cereale integrale: 
 Un sfert din farfurie trebuie să conțină cereale  integrale cum ar fi: făină de grâu și de porumb  integrală, fulgi de ovăz, orez brun. Încercați să mâncați zilnic cereale integrale înlocuind pâinea albă cu cea integrală, cereale integrale și paste. Dacă aveți intoleranță la gluten puteți  să folosiți cereale fără gluten: orez brun, hrișcă, quinoa. 
 Lactate: 
 Știm că reprezintă o importantă sursă de vitamină D dar se pare că nivelul scăzut se asociează cu o creștere a activității inflamatorii din poliartrită reumatoidă (conform datelor unui studiu din 2013). Adulții au nevoie de 3 căni de lactate/zi. Alegeți produse degresate (lapte, brânză și iaurt) în defavoarea celor integrale. 
 Proteine: 
 Carnea roșie conține grăsimi saturate și poate contribui la inflamație, de aceea ar fi bine să mâncați proteine provenite din carnea de pui, fructe de mare,  fasole, mazăre,  nuci și semințe. 
 Acizi grași: 
 Se știe că acizii grași omega 3 proveniți din peste (ex: somon) dar și din suplimentele  alimentare -ulei de peste, pot atenua inflamația. Doză recomandată pentru artrită și artroză  este de  maxim 2.6 grame de două ori pe zi. Pe lângă efectul benefic  asupra afecțiunilor articulare( mai sus menționate) ei reduc riscul afecțiunilor cardio-vasculare (comorbidtate frecvență la pacienții cu poliartrită reumatoidă).
 Am prezentat alimentele benefice însă ce putem spune despre cele de evitat/consumat în cantități mai mici ?
 Acizii grași saturați proveniți din unt, carne, alimente procesate (prăjiturele, bomboane) pot crește nivelul colesterolului și al inflamației. 
 Sarea, provenită în special din alimentele procesate crește valorile tensionale. Ghidurile de Nutriție recomandă persoanelor cu hipertensiune, diabet și boli renale un consum de  1.5 mg sare/zi. Pentru cei care nu suferă de aceste afecțiuni este permisă o cantitate de maxim 2.3 g/zi. 
 Zahărul, ca și sursă principală provenită din alimentele procesate și băuturi carbogazoase nu are valoare calorică. Cantitățile crescute  pot stimula producția celulelor implicate în inflamație și ulterior distructia articulara. 
 Așadar: nu există o regulă exactă cu privire la ce e bine să mâncăm în cazul suferințelor reumatice de tip artroză, artrită. Este recomandat să ducem un regim de viață cât mai sănătos și echilibrat care presupune:  alimentație sănătoasă și mișcare- în limită toleranței. 
 Articol scris de Dr. Ciucu Andreea, medic specialist Reumatologie 
 Surse citate:
 http://www.arthritis.org/living-with-arthritis/arthritis-diet/healthy-eating/osteoarthritis-diet.php
 
 
 
 

Specialități: