Cum să evitam excesul alimentar după perioada de post

ouapasteDupă o lungă perioadă de post alimentar avem cu toţii tendinţa de a mânca cât mai mult din alimentele care în perioada postului ne-au lipsit. Practic, putem spune că în această perioadă am urmat o dietă vegetariană. 
Ce se întâmplă când perioada de post se termină? Trecem de la un meniu bazat pe glucide (de cele mai multe ori nerafinate), proteine şi lipide de origine vegetală la un meniu format în special din glucide rafinate (cozonac, pască), proteine şi lipide de origine animală (ouă, drob, friptură de miel, oaie, porc). De aici nu ne mai rămâne decât un pas până la apariţia tulburărilor gastro-intestinale, acutizări ale bolilor cronice şi nu în ultimul rând  creşterea în greutate. 
Ce putem face pentru a preveni acest lucru menținând totuși o dietă echilibrată şi starea de sănătate? 
Introducerea treptată a alimentelor de origine animală (lactate, ouă, carne şi derivate din acestea), cu mese mici şi repetate, la interval de două-trei ore.
Combinarea corectă a alimentelor: produsele tradiţionale să fie asociate cu cât mai multe legume proaspete (la grătar, abur sau salate).
Consumul de ouă – tradițional de Paşte – trebuie limitat la 2 ouă pe zi, de preferat fierte, nu prăjite. Pacienții cu afecțiuni cardiovasculare, diskinezii biliare sau afecţiuni hepatice ar trebui să consume 1 ou pe zi sau pot consuma până la 3 ouă pe zi, însă cu îndepărtarea gălbenuşului.
Alcoolul în cantități mici sau moderate (o porție/zi pentru femei şi 2 porţii/zi pentru bărbaţi);
Echivalentul unei porţii: 280 ml bere (5% alcool), 120 ml vin (12% alcool), 35 ml tărie (40% alcool). Evitatea băuturilor carbogazoase care conţin zahăr, datorită excesul de kilograme pe care le aduc. 
Consumul de apă, apă cu lămâie şi ceaiuri neîndulcite  până la 2-2,5 l/zi.
Pentru a putea fi cât mai uşor digerabile alimentele ar trebui preparate fie la cuptor, la grătar, fierte sau la abur, iar prăjelile sau sosurile (maioneza) care conțin cantități mari de ulei ar trebui evitate. 
Activitatea fizică nu trebuie uitată în această perioadă, chiar şi o jumătate de oră de mers pe jos.
Trucuri pentru a NU crește în greutate în perioada Sărbătorilor Pascale:
 - folosiți pentru preparea drobului organe şi carne de pui, pasăre, curcan şi puţină carne de miel, adăugând o cantitate mai mare de legume verzi (ceapă verde)
- la aperitive puteţi folosi fructele de mare şi peştele
- consumaţi pasca sau cozonacul la micul-dejun
- nu umpleţi farfuria înaite de a vă aşeza la masă
- înlocuiţi  produsele de cofetărie şi patiserie cu fructe proaspete
- mestecaţi cât mai încet şi evitaţi uitatul la televizor, calculator în timp ce mâncaţi
- nu vă înfometaţi, în ideea că la prânz mergeţi la masa festivă şi veţi mânca acolo, ratând masa de dimineaţă
- nu găsiţi motiv să renunţaţi la gătitul sănătos cu ocazia acestei sărbători

Continuarea menţinerii unui stil de viaţă sănătos chiar şi în această perioadă de sărbătoare, printr-o alimentaţie echilibrată şi activitate fizică reprezintă cheia succesului menţinerii greutăţii corporale şi implicit a stării de sănătate. 

Articol scris de Dr. Raluca Nan – medic specialist Diabet, nutriţie şi boli metabolice