Cum ne revenim dupa Sarbatori?

Craciunul si Anul Nou inseamna, pentru multi dintre noi odihna, liniste, cateva zile fara griji cotidiene, relaxare si mese mai imbelsugate. 

Traditionalul cozonac, delicioasele sarmalute si vinul sunt cateva elemente fara de care nu ne-am imagina masa de sarbatori.

Totusi, aceste zile de rasfat culinar si-ar putea lasa amprenta asupra sanatatii si greutatii noastre. 

Dupa Sarbatori ne simtim mai obositi, mai slabiti, mai greoi cu 1-2 kg, mai vulnerabili la probleme digestive sau la dureri de cap. Iata un motiv pentru care trebuie sa abordam cu atentie trecerea de la o dieta normala sau de post (pentru cei care tin post) catre o alimentatie mai abundenta de bucate gustoase. 

Cei care au tinut post ar trebui sa introduca treptat in alimentatie preparatele de origine animala, in cantitati mici, pentru a preveni probleme de sanatate.  Nu este intelept ca, dupa o perioada lunga de post, sa aglomeram toate preparatele grele la o singura masa.

Putem face trecerea de la alimentatia de post la asa zisa alimentatia de Sarbatoare cu un muschiulet de porc gatit la cuptor insotit de salate. Se evita garniturile grele (maioneza, cartofi).

In privinta portiilor, ele nu trebuie sa depaseasca palma (100 gr la femei, 200gr la barbati). Daca tranzitia catre alimentatia de „Sarbatoare” nu se face treptat, organismul va recepta un adevarat soc. E bine ca in cele 2-3 zile sa avem grija sa mancam mai putin din toate, avand grija de marimea portiilor din farfurie (portii mai mici).

Chiar in perioada postului e bine pe langa paine, cartofi, paste si orez sa fie adaugate fructe, legume, oleaginoase, ciorbe – creme, legume gatite,  dar nu prajite.

Este periculos ca postul sa fie tinut de copii mici, femeile insarcinate, persoanele cu probleme cronice de sanatate.

Pentru a oferi un model, se recomanda pentru micul dejun,  in spiritul Craciunului, o felie de cozonac cu un ceai neindulcit. Adaugarea unui cub de ciocolata neagra (aproximativ 30 gr maxim), care contine flavonoizi cu valoare antioxidanta, este benefic pentru sanatate.

Pranzul ar trebui sa contina o portie de carne de porc gatita la cuptor, in tigaie non – aderenta, fara ulei, alaturi de o salata. Nu este rau, pentru unele persoane,  sa opteze pentru sarmale din carne de curcan.

La cina o portie de peste sau o ciorba din oase de porc, ar fi o solutie corecta. Desertul nu-si are locul la aceste mese; in cazul in care desertul este totusi dorit, acesta poate fi mancat ca gustare, cu conditia sa nu mancam si fruct imediat, inainte sau dupa.

Alcoolul este permis in cantitate mica (maxim 2 pahare de vin rosu) pentru a nu castiga prea mult in greutate si a produce tulburari digestive. In concluzie, fructele pot fi consumate dimineata sau la gustari, dulciurile la micul dejun, in niciun caz dupa masa. E bine ca fructele si desertul sa fie mancate pana la ora 14.00.

Daca optam pentru un desert, acesta nu trebuie asociat cu un fruct, cel putin nu imediat.

Desertul si fructele pot tine loc de mic dejun sau de o gustare intre mese. In privinta combinatiilor de alimente utilizate intr-un regim, fructele nu se combina cu niciun aliment. Fructele nu se combina nici intre ele, exceptand situatia cand fac parte din aceeasi familie.

In schimb, legumele se combina cu orice tip de aliment. E chiar indicat sa le combinam pentru ca scad timpul de digestie al alimentelor cu care sunt combinate. 

In concluzie, trebuie sa ne obisnuim sa nu ne lipseasca legumele la masa. Daca sunt crude, este chiar mai bine. La fel, in cazul semintelor de toate felurile, samburi sau nuci (crude, desigur).

Carnea se combina doar in combinatie de carne ori cu legume. Evitati orice alta combinatie. Mazarea si fasolea nu se combina cu carnea (ciolan afumat cu fasole ?! ). 

Daca aceasta alimentatie de Sarbatoare se soldeaza cu un exces ponderal de aproximativ 2-3 kg in medie sau indigestie (balonare, eructatii, distensie abdominala) trebuie sa mancam in perioada urmatoare mari cantitati de fructe si legume proaspete, salate, curcan, peste, supe, ciorbe, iaurturi, oleaginoase, renuntand la sosuri, maioneze, prajeli, prajituri, alcool, paine. Trebuie evitate alimentele iuti si sarate.

In aceasta perioada, hidratarea ocupa un loc foarte important sub forma consumului de apa si ceai neindulcit din abundenta. Alimentele, de calitate si inofensive trebuie grupate in 3 mese principale si 2 gustari. Se recomanda evitarea sucurilor naturale, deoarece acestea contin o cantitate mare de zaharuri. 

Pentru a obtine 250 ml suc de portocale este nevoie de cel putin 3 fructe, ori la o gustare se recomanda un fruct de dimensiune medie.. nu trei! Incercati sa respectati aceste principii si organismul dvs va va multumi in scurt timp. 

Cuvantul „regim” ne sperie deoarece nu am incercat niciodata sa avem un regim gustos. A tine regim inseamna sa mancam corect, nu fierturi fara gust! 

In acest context, recomandarile facute reprezinta un regim de viata, pentru sanatatea noastra. In scurt timp de la adoptarea lor, corpul se va simti mai bine si va arata mai bine.

Sa nu uitam si rolul esential al miscarii, pentru activarea metabolismului, motiv pentru care macar activitatile fizice de rutina (mers pe jos, neutilizarea lifturilor, plimbare in parc, bicicleta, role) trebuie practicate, daca activitatea la sala nu este fezabila."

 

articol scris de dr. Craita Isabela Andronescu - medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice

Dr. Andronescu este membru al echipei medicale Medas Unirea din 2016 si este unul dintre medicii specialisti cu vasta experienta clinica, pe care pacientii nostri il apreciaza atat pentru pregatirea profesionala cat si pentru comunicarea exceptionala medic-pacient.